Google Ads, het is voor iedere ondernemer toegankelijk. Iedereen met een website kan adverteren met Google Ads. En het lijkt zo makkelijk. Vele bedrijven adverteren met Google Ads en halen hier hele goede resultaten uit, hoe moeilijk kan het zijn? Omdat veel ondernemers gebrek aan kennis, ervaring en tijd hebben, maken ze bijna allemaal dezelfde fouten bij het opzetten van een Google ads account. Hieronder staan een aantal belangrijke handvatten voor wanneer jij aan de slag gaat met Google Ads, zodat jij niet dezelfde fouten maakt.
Stel een conversiemeting in
Google Ads is meetbaar, maak daar gebruik van! Er zijn nog zoveel accounts die geen conversiemeting hebben ingesteld. Zonde! Geen conversiemeting betekent geen idee wat je Ads aan het einde van de streep opleveren. Je kunt daarentegen wel zien hoeveel geld er wordt uitgegeven en hoeveel verkeer dit oplevert, maar meer ook niet.
Een goed ingerichte conversiemeting geeft inzicht in hoeveel leads of sales je met Google Ads hebt behaald. En dit kan op campagneniveau, advertentieniveau en zelfs op zoekwoordniveau. Daardoor kun je gaandeweg dus steeds beter bijsturen, omdat je weet wat werkt en wat geld oplevert.
Kies pas voor een automatische biedstrategie als er voldoende data is
Google houdt van automatisering. Zo ook met de biedstrategieen van Google Ads. Je hoeft alleen maar op te geven wat je voor een zoekwoord wilt betalen en wat je doelstelling is en Google doet de rest. Ontzettend handig die automatische biedstrategieen, alleen heeft zo’n algoritme wel een bepaald volume en data nodig om van te leren. Bij een nieuwe campagne is een automatische biedstrategie dus niet de way to go, want er heeft nog nooit een conversie plaatsgevonden. Er is dus nog geen data om van te leren. En ook bij een account met ongeveer 5 conversies over een hele maand is er niet voldoende data. Kijk dus goed wat je doel is en welke biedstrategie hierbij past. Je wilt voorkomen dat je veel klikken naar je website krijgt, maar die vervolgens niet converteren. Of dat je juist wel veel conversies behaalt, maar dat deze niets opleveren omdat de kosten uiteindelijk veel te hoog zijn.
Maak gebruik van bodaanpassingen
Wanneer je gebruik maakt van biedstrategie ‘handmatige CPC’, dan kun je ervoor kiezen om in bepaalde situaties je bodaanpassing te wijzigen. Bij ‘handmatige CPC’ kies je zelf wat je voor een klik wilt betalen (bijvoorbeeld 1 euro). Wanneer je merkt dat vrouwen meer converteren dan mannen, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om 20% minder te bieden voor mannen. Merk je dat er in het weekend een stuk minder conversies plaatsvinden? Kies er dan bijvoorbeeld voor om in het weekend 35% minder te bieden. Op deze manier sluit je de groep die minder goed converteert niet uit, maar houd je het wel rendabel.
Splits je advertentiegroepen op
Proberen om met zo’n 25 verschillende zoekwoorden binnen 1 advertentiegroep te adverteren gaat niet werken. Bij Google Ads draait zo’n beetje alles om relevantie. Splits je advertentiegroepen dus op in kleine groepjes zoekwoorden. Maak daar eigen advertenties voor, met relevante advertentieteksten die direct aansluiten op de zoekwoorden. En niet onbelangrijk, zorg voor een landingspagina die aansluit op deze zoekwoorden. Want dan weet je zeker dat je bezoeker op de juiste pagina terecht komt en vindt wat hij of zij zoekt.
Gebruik geen brede zoekwoorden
Wanneer je zoekwoorden toevoegt aan je advertentiegroep, kun je kiezen voor verschillende matching types van Google Ads (exact, woordgroep en breed). Wanneer je geen keuze hierin maakt, worden zoekwoorden automatisch als breed toegevoegd. Dat betekent dat advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die synoniem of gerelateerd zijn aan jouw zoekwoord. Ook andere relevante varianten of varianten met spelfouten kunnen jouw advertentie te zien krijgen. En daar gaat Google best ver in.
Beter dus om zo specifiek mogelijk te adverteren. Bij brede zoekwoorden verlies je relevantie en is er dus een hele grote kans dat je verkeer op je website krijgt die helemaal niet geïnteresseerd is en weer afhaakt. Zonde, want je hebt wel voor de klik betaald.
Voeg uitsluitingswoorden toe
Uitsluitingswoorden zijn belangrijk om je verkeer zo relevant mogelijk te maken (ja, ook hier komt relevantie weer om de hoek kijken). Binnen een advertentiegroep kun je bepaalde zoekwoorden uitsluiten. Heb je bijvoorbeeld een webshop in sneakers, maar verkoop je geen Nike of Puma? Dan kun je ervoor kiezen om zoekwoorden rondom die merken uit te sluiten. Iemand die specifiek op zoek is naar Nike sneakers zal waarschijnlijk niet converteren. Zonde dus wanneer die mensen wel je advertentie te zien krijgen en erop klikken.
Een Google Ads expert worden?
Zoals je kunt lezen zijn er heel wat factoren om rekening mee te houden. Even starten met Google Ads is lastiger dan je misschien van te voren had gedacht. Al doende leert men en dat geldt ook voor Google Ads. Je zult steeds beter in de gaten krijgen wat werkt en wat niet. Wil je een vliegende start maken met jouw Google Ads account? Dan is een Google Ads training van dTLS een goed begin. Hierbij leer je niet alleen theorie, maar krijg je ook slimme praktische tips voor een beter rendement. En wil je nog een stapje verder? Er zijn 2 sparringsessies mogelijk met een van de SEA specialisten van dTLS. Hierbij kun je direct toepassen wat je tijdens de training hebt geleerd. Ga aan de slag met Google Ads!