Bij het runnen van een bedrijf is het natuurlijk wel belangrijk dat je serieus wordt genomen. Daarom kan je niet zomaar op een afspraak komen met je favoriete havaianas aan, zonnebril op en een flitsende zwembroek. Een zakelijke outfit is een ware must.
Ondanks het belang van een zakelijke outfit, zijn veel mensen het er ook over eens dat het niet té zakelijk moet zijn. Wanneer je te zakelijk over zult komen, kan dit een onzichtbare scheidingswand creëren. De cliënt heeft dan niet het gevoel dat hij op ‘normaal niveau’ met jou kan communiceren. Daarom geven we in dit artikel tips voor een zakelijke look met een persoonlijk tintje. Laat zo alsnog je kwetsbare kant zien, zonder je geloofwaardigheid te verliezen.
De kracht van kleur
Bij het creëren van een zakelijke uitstraling wordt er vaak voor neutrale kleuren gekozen. Denk aan zwart en donkerblauw. Deze zijn eenvoudig te combineren en passen binnen de zakelijke look. Waar de meeste ondernemers echter niet bij stil staan is dat de kracht van kleur veel groter is. Door iets meer sprekendere kleuren te kiezen, kan je voor een frissere, zachtere en open uitstraling zorgen. Ga daarom eens op zoek naar wat meer kleur in je zakelijke outfits. Dit geeft je een geheel andere uitstraling en zo’n eerste indruk bij de klant kan je natuurlijk nooit meer over doen.
Probeer meer te lachen
Een lach is het beste medicijn tegen bijna alles. Bovendien helpt het ook om een zakelijke uitstraling zachter te maken. Hoe meer je lacht, hoe toegankelijker je wordt voor de klant. Zij zien graag meer vriendelijkheid en meer openheid terug. Dit geeft immers ook de kernwaardes van medemenselijkheid aan. Probeer daarom een open blik te houden en lach meer. En nee, dit betekent echt niet dat je continu geforceerd moet lachen. Wees je enkel bewust van de stand van je mond en het missen van een twinkel in de ogen. Door meer te lachen of in elk geval voor een open uitstraling te zorgen, kun je de klant op een geheel ander niveau raken en zullen zij jou in het hart sluiten.
Geen stropdas
Behoor jij nog tot één van de weinige ondernemers die nog altijd een stropdas draagt? Dan is het hoog tijd om hier verandering in te brengen. Want hoewel de stropdas heel wat jaren geleden heel normaal was om te dragen, zien we dat deze tegenwoordig nog maar weinig gebruikt wordt. Enkel politici en advocaten maken hier nog dagelijks gebruik van. Ondernemers kiezen er meestal voor om hun klanten minder zakelijk te benaderen en de stropdas achterwege te laten. Voor zeer belangrijke afspraken kan je natuurlijk altijd nog een stropdas dragen, maar doe dit zeker niet dagelijks. Een pak is ook zonder stropdas al heel chique en zo bewaar je de persoonlijke en open uitstraling.
Let op je woorden
Kom je van nature al heel zakelijk over en vind je het moeilijk om de klant op een andere manier te benaderen? Dan loont het zeker om hier meer over te leren. De meeste mensen vinden het namelijk heel fijn wanneer ondernemers ook op persoonlijk niveau kunnen kletsen. Let daarom goed op je woorden tijdens ieder gesprek. Probeer eens wat meer over je zelf te vertellen. Ga in op de persoonlijke dingen uit het leven van de cliënt en zorg voor een ontspannen en huiselijke sfeer. Wanneer de cliënt zich thuis voelt, is de kans groter dat hij of zij met jouw bedrijf in zee gaat.