Een hogere positie binnen Google, dat is hét uitgangspunt voor veel ondernemers. Helaas is het verbeteren van de vindbaarheid binnen Google niet altijd even eenvoudig. Zeker niet wanneer je producten verkoopt of diensten verleent die ook nog eens door heel veel andere bedrijven worden aangeboden. Dan is het een enorme strijd om alle concurrenten weg te vegen en jouw eerste plekje binnen Google te behalen. Lastig, maar niet onmogelijk. Daarom vind je hier 3 tips voor een hogere Google Ranking!
Goede content
Goede content is van essentieel belang om jouw positie binnen Google te verbeteren. Hierbij is er echter nog altijd één methode die al heel wat jaren geleden achterhaald is, maar nog veel te vaak wordt toegepast. Hierbij worden enorm veel zoekwoorden in één tekst gepropt in de hoop dat Google dit zal opvangen en het een hogere positie zou opleveren. Vroeger was dit ook inderdaad het geval. Inmiddels ziet Google dit steeds vaker als spam.
De Google robots zijn er tegenwoordig namelijk vooral op ingesteld om relevante content te vinden. Door een autoriteit in je eigen vakgebied te worden en eigen content te schrijven, zorg je veel sneller voor een hogere Google Ranking dan wanneer de leesbaarheid van een tekst in het geding komt doordat je meer aan Google denkt dan aan je lezers. Goede content is dus goud waard.
Zorg niet alleen voor inhoudelijk goede teksten, maar houd ook rekening met de juiste opmaak. Maak daarom gebruik van H1, H2, H3, enzovoorts, maak goede alinea’s en verzin relevante kopjes. Zorg ervoor dat de lezer het artikel direct kan scannen en de juiste informatie eruit kan halen.
Maak gebruik van afbeeldingen
Voor de leesbaarheid en vooral de gebruiksvriendelijkheid van jouw website is het belangrijk dat je niet alleen grote lappen tekst plaatst, maar deze ook nog eens voorziet van de nodige afbeeldingen. Afbeeldingen die de tekst écht ondersteunen en hier met een daadwerkelijk doel worden geplaatst. Het is nog beter als je de afbeeldingen zelf maakt, waardoor deze geheel uniek zijn in de digitale wereld. Hierdoor word je vrijwel direct beloond met een hogere kwaliteitsscore door Google.
Test de laadtijd van jouw website
Gebruiksvriendelijkheid moet op de eerste plaats staan wanneer je een website plaatst. Google zorgt er namelijk met name voor dat de meest gebruiksvriendelijke en relevante websites hoog in de zoekresultaten terecht zullen komen. Dit om de eigen gebruikers van hun zoekmachines een zo goed mogelijke ervaring te bieden.
Hierbij is het dus ook belangrijk dat je naar de laadtijd van jouw website gaat kijken. Gelukkig zijn er online verschillende tools waarmee je eenvoudig kunt zien hoe lang het duurt om een bepaalde pagina te laden. Idealiter zal dit onder de twee seconden moeten zijn. Het is nog beter als je dit onder de 1,6 seconden kunt brengen. Niet tevreden met de laadtijd van jouw website? Ga dan in gesprek met een professionele websitebouwer of webdesigner. Deze kan samen met jou een plan van aanpak bedenken om zo de laadtijd beduidend korter te maken.