Een nieuw product lanceren doe je niet zomaar. Hier gaat heel veel tijd en aandacht in zitten. Achter de schermen speelt zich een geheel productontwikkelingsproces aan vooraf. Het succes van het product valt of staat met de efficiëntie van dit proces. Het is daarom verstandig om te weten welke stappen kunnen bijdragen aan een goede productontwikkeling. Om jou te helpen hebben wij 4 tips op een rijtje gezet die je kunt meenemen in jouw productontwikkelingsproces.
1. Processen digitaliseren
Het kan enorm helpen om de processen en informatiestromen binnen het bedrijf te digitaliseren. Bijvoorbeeld met behulp van PLM solutions. Hierbij wordt naar alle processen binnen het bedrijf gekeken en staat niet alleen het product centraal, maar ook de klantervaringen. Door beter inzicht te krijgen in de processen en van gedegen advies gebruik te maken, kun je de productontwikkeling in betere banen leiden.
2. Uitdagingen in kaart brengen
Ieder bedrijf kent verschillende uitdagingen tijdens het productontwikkelingsproces. Denk hierbij bijvoorbeeld aan budget, timing of het waar willen maken van de (extreem hoge) verwachtingen van de consument. In dat geval kunnen er veel hoge drempels in het proces terecht komen. Soms speelt hierbij ook een logistiek dilemma een belangrijke rol. Zo wordt de productie van veel producten tegenwoordig bijvoorbeeld uitbesteed aan andere landen. Hierdoor is communicatie vaak lastiger. PLM software, zoals Product Lifestyle Management solutions, maakt het mogelijk om deze uitdagingen in kaart te brengen en een oplossing te vinden.
3. Toon jouw uniciteit
De grootste bedrijven in ons land (en wereldwijd) zijn zo groot geworden omdat ze iets unieks hebben toegevoegd aan de markt. Vaak heeft één uniek product hun naamsbekendheid veroorzaakt. Daarom is het aan jou de taak om ook een dergelijk product uit te vinden. Bedenk een product dat nog niet bestaat of een product dat wél al bestaat, maar die nog veel verder uitgebreid kan worden. Als jij een product verzint wat nog niet bestaat en er veel animo voor is, dan spreken we echt van de doorslaggevende factor voor het succes van jouw bedrijf.
4. Weet wie jouw doelgroep is
Voor wie maak je het product? Juist. Voor jouw doelgroep. Daarom is het allereerst belangrijk om te weten wie jouw doelgroep precies is en wat hun aanspreekt. Je kunt een product zelf nog zo mooi vinden, maar het is van belang dat de doelgroep hier net zo over denkt. Iedere doelgroep heeft zo zijn eigen interesses en behoeftes. Als je weet wie jouw doelgroep is, kan je hier beter op inspelen en weet je niet alleen hoe je je product moet ontwikkelen, maar ook hoe je deze het best kunt promoten.