Het doel van advertenties is om meer klanten te bereiken en bijgevolg meer te verkopen. Hoewel het doel voor iedereen hetzelfde is, is het resultaat dat geenszins. Sommige advertenties werken, andere minder. Soms is het lastig om de vinger achter de oorzaak hiervan te krijgen. Ook de grootste bedrijven met de beste reclamebureaus slaan de plank weleens mis. Daar doe je weinig aan. Dit artikel gaat je geen garantie op succes bieden, maar geeft je wel handige tips waarmee de kans groter is dat je advertentie succesvol wordt.
Zet hoog in
Als je doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken, is er eigenlijk maar één geschikt online platform. Met Google adverteren heb je een potentieel bereik van miljoenen mensen, alleen al in Nederland. Google is met afstand de meest gebruikte zoekmachine. Als jouw Google Ads op de juiste plek staan, gaat dit ongetwijfeld tot een omzetstijging leiden. Wat is dan de juiste plek? Daar kan een expert je bij helpen. De Google Ads moeten bij de juiste zoekwoorden passen. Is dat het geval, dan begint de kassa meteen te rinkelen.
Vergeet ook de kleintjes niet
Kleintjes klinkt een beetje oneerbiedig. Een zoekmachine zoals Bing heeft nog altijd een marktaandeel van 5%. In vergelijking met Google is dat natuurlijk niet veel. Maar 5% van alle internetgebruikers is dan weer wel veel. Met Bing adverteren kun je in theorie honderdduizenden klanten trekken. Met een procent ben je natuurlijk al tevreden. Specialisten helpen je om de advertentie zo aantrekkelijk mogen te krijgen.
Wees authentiek
Stel, je verkoopt koelkasten. Dat doen nog honderden winkels. Terwijl het juist de bedoeling is dat consumenten hun koelkast bij jou kopen. Het helpt als je authentiek bent. Om dit in de praktijk te brengen is er een stukje creativiteit nodig. Je weet zelf het beste wat jouw bedrijf uniek maakt. Misschien verkopen jullie al 50 jaar koelkasten of hebben jullie een award gewonnen voor beste winkel. Dit soort zaken springen eruit en zijn een magneet voor consumenten.
Wees authentiek deel 2
De huidige tijd vol technologieën heeft zeker niet alleen maar voordelen. Een groot pluspunt voor ondernemers is echter dat de mogelijkheden om klanten te bereiken een stuk groter zijn geworden. Klanten zitten vaak op sociale media, zoals Instagram en TikTok. Niet om jouw producten te bekijken, tenzij je daar leuke filmpjes over maakt. Om bij de koelkast te blijven, dit is een ideaal product om creatief mee om te gaan. Met een kort filmpje voor Insta of TikTok bereik je gratis en voor niks een grote groep.
Leer je klant kennen
Ook dit is een belangrijke, omdat het eenvoudiger is om iemand iets te verkopen als je deze persoon kent. Dat wil niet zeggen dat je alles over deze man of vrouw moet weten. Het gaat vooral om de interesses. Door je hierin te verdiepen, kun je gericht adverteren. Zijn jouw klanten geïnteresseerd in het lokale nieuws? Dan is een advertentie in het huis-aan-huisblad een goed idee.