Houd deze punten in gedachten bij het ontwerpen van je website en je maakt meteen al een veel betere start met je vindbaarheid.
Als je de SEO-prestaties van je website probeert te verbeteren, is het belangrijk te bedenken dat je je ook moet richten op tal van factoren die met webdesign te maken hebben. Want, als je het beter wilt doen in de SERPs, is er meer nodig dan alleen SEO. Dit geldt zowel voor SEO in Nederland maar ook voor zoekmachineoptimalisatie in het buitenland zoals Pingwin dat doet.
Dus, wat zijn die elementen waarin SEO en webdesign samenwerken? Kijk eens naar deze manieren waarop ze samen gebruikt worden.
Mobiel-vriendelijkheid
Iedereen die ook maar een beetje vertrouwd is met SEO of webdesign moet weten hoe belangrijk het is je website mobielvriendelijk te maken. Als je dit nog niet hoog op de prioriteitenlijstje hebt gezet dan loop je al een paar jaar achter. Google maakte in 2015 mobiel-vriendelijkheid al een ranking factor.
De zoekgigant introduceerde vervolgens in 2017 mobile-first indexing. Het is duidelijk te zien hoe belangrijk Google mobiel-vriendelijkheid vindt, maar veel websites hebben dat nog steeds niet door.
Het aantal mensen dat op desktops zoekt neemt al een paar jaar af, terwijl het aantal mensen dat op mobiele apparaten zoekt gestaag toeneemt. Meer dan de helft van al het webverkeer komt van mobiele apparaten, wat betekent dat meer dan de helft van je publiek waarschijnlijk ook op hun mobiele telefoon zit.
Een website met een hoge bounce rate omdat ze niet goed laadt op een telefoon of tablet stuurt slechte signalen naar Google, en je rankings zullen daardoor kelderen.
Een gemakkelijk te lezen ontwerp
Als je je SEO probeert te verbeteren, is content hopelijk een belangrijk aandachtspunt voor je. Sommige mensen beseffen misschien niet wat een enorme invloed het ontwerp van een website kan hebben op je content, of althans de presentatie ervan.
Een slecht webontwerp kan het voor gebruikers onmogelijk maken om te lezen waarvoor ze naar je website gekomen zijn.
Te grote blokken tekst, kleurgebruik, fonts, font grootte, witruimte, regellengte, en eventuele extra elementen zoals afbeeldingen kunnen allemaal invloed hebben op hoe mensen aandacht aan je site besteden.
Snelheid van de website
Heb je een trage website? De kans is groot dat het iets met je webontwerp te maken heeft. Website snelheid is een van de belangrijkste aspecten van technische SEO, en het is een primair gebrek voor veel websites.
Als je nog niet goed rankt, kan het zijn dat je website gewoon te traag is en dat mensen snel terugkeren naar de zoekresultaten.
Vergeet nooit dat paginasnelheid een bekend ranking signaal is, dus je moet je tijd besteden aan het versnellen van je site door je afbeeldingen te optimaliseren, overbodige plugins te elimineren, browser caching toe te staan, enzovoort.
Nu denk je misschien eigenlijk dat je website snel genoeg laadt, niet wetend hoe lang mensen eigenlijk bereid zijn te wachten. Idealiter zou je website in twee seconden moeten laden.
Als het langer dan drie seconden duurt, is de kans groot dat wel de helft van de gebruikers die je site bezoeken hem zullen verlaten. Paginasnelheid is nog belangrijker op mobiele toestellen, waar mensen nog minder geneigd zijn tijd te besteden aan wachten.
Paginasnelheid is niet alleen belangrijk voor gebruikers, maar ook voor Google. De snelheid van je website beïnvloedt het vermogen van Google om ze te crawlen.
Sitemaps
Over het crawlen van je website gesproken, webdesign kan daar op meer dan één manier bij helpen. Een sitemap is een cruciaal element om te hebben als je wilt dat zoekmachines slimmer te werk gaan bij het crawlen van je website.
Je sitemap geeft zoekmachines een gids van alle pagina’s en inhoud op je website. Dit geeft je de kans om zoekmachines te vertellen welke pagina’s het belangrijkst zijn voor je site.
Dit is een bijzonder belangrijk onderdeel om goed te doen voor grotere websites, en ook voor nieuwere die misschien nog net geen externe links hebben.
Sitemaps bevatten ook belangrijke metadata over je webpagina’s om ze meer kans te geven hoog te scoren.
Het vertrouwen van bezoekers winnen
In tegenstelling tot sommige andere SEO factoren kun je niet echt meten hoeveel mensen jou of je website vertrouwen. Vertrouwen winnen is echter nog steeds een groot deel van het hoger laten ranken van je website.
Het lijdt geen twijfel dat de meeste mensen snel een mening vormen, en als ze die eenmaal hebben, kan het moeilijk zijn om van mening te veranderen.
In de loop der jaren zijn we eraan gewend geraakt geperfectioneerde websites te zien die fenomenale gebruikerservaringen bieden. Dit is wat we van nature verwachten te zien als we een website openen.
We willen iets dat schoon is, gemakkelijk te navigeren, en dat ons snel de gewenste informatie op een presenteerblaadje aanreikt. We zijn geneigd te denken dat dit soort websites gewoon betrouwbaarder overkomen.
Een slechte website laat het lijken alsof je bedrijf of organisatie er gewoon niet veel moeite voor doet.
Conclusie
SEO wordt het best gedaan in samenwerking met webdesign, en het verbeteren van je web design hoeft niet moeilijk te zijn. Houd deze aanwijzingen in gedachten bij het ontwerpen van je website, en je zou al snel de hogere rankings kunnen gaan zien die je zijn ontgaan.