Onze maatschappij begint zich steeds meer zorgen te maken over het waterverbruik en het instant houden van onze waterkwaliteit wat uit de kraan stroomt. De consumptie van flessenwater is hierdoor stijgende, wat voor het milieu een ongunstige situatie lijkt te worden aangezien plastic ongezond voor onze natuur is. De markt voor waterzuiveringsinstallaties maakt hierdoor een groei, dit om aan de vraag van de consument te blijven voldoen. Onze bezorgdheid over de waterkwaliteit is echter niet de enige reden voor de groei van deze markt. Over de hele wereld hebben we vier belangrijke trends op stoom zien komen, die allemaal zullen bijdragen aan de voortdurende evolutie en expansie van de waterfilter markt, wat kansen biedt voor ondernemers die hier geïnteresseerd in zijn.
1. Slimmere producten
De waterkwaliteit is godzijdank in Nederland nog niet als direct bedreigend te noemen. In landen om ons heen en dan met name buiten Europa is dit geheel anders en kan de overheid geen schoon en gezond drinkwater garanderen. Door de groei van onze wereldbevolking en de daarmee heersende uitdaging tot het vinden van huisvesting voor ieder met daarbij de migratie van het platteland naar de stad, dwingt het ons om in kleinere ruimtes te gaan wonen. Dit leidt vaak tot minder ruimte op je aanrecht en opslagruimte voor apparaten, waardoor consumenten op zoek gaan naar producten die niet alleen ruimte besparen, maar ook helpen om rommel te elimineren. Extra werkruimte wordt zelfs als een luxe beschouwd. De markt voor waterzuiveraars speelt in op deze trend door kleinere producten met slanke profielen te ontwikkelen. Product-ontwikkelaars blijven daarom ook vechten voor meer ruimte in iedere keuken van consumenten door een kleiner en slankere waterfilter drinkwater te ontwerpen.
2. Steeds hogere eisen stellen aan de smaak en gezondheid van drinkwater
Alkalisch en pH gebalanceerd drinkwater is een steeds meer opkomende trend in de drinkwater industrie waarbij waterzuiveraars ook een deel van de markt op willen eisen. Tevens ontstaat er steeds meer vraag naar producten en goederen op gezondheid- en wellness gebied. Het verkopen van een slim watersysteem voor thuis dat de zuivering van kraanwater op zich neemt is hierbij de standaard aan het worden. Wat is het unique selling point hierbij? Het water is na filtering niet alleen puur, maar ook gezond.
Naast gezondheid wordt er aan de smaak van ons drinkwater ook steeds hogere eisen gesteld. De smaak van water, vooral van flessenwater maar ook water filter drinkwater, is een fel bediscussieerd onderwerp. Zuiver drinkwater helpt bijvoorbeeld de smaak van dranken zoals koffie, limonade, espresso en thee te verbeteren.
3. Groeiende behoefte aan hygiëne
Sinds de pandemie zijn meer mensen zich bewust geworden van wat hygiëne inhoudt, waardoor de standaard voor hygiënisch leven gestegen is. We zijn dieper na gaan denken over wat ons precies kan beïnvloeden en schaden. We wassen onze handen vaker, letten beter op ons voedsel en drinken daarnaast voldoende. Het woord PFAS is hierbij ook aan het licht gebracht en geeft aan dat er in water bepaalde verontreinigingen zitten die ons lichaam aantasten. Sommige mensen hebben hierdoor zelf de regie gepakt en besloten het drinkwater te gaan reinigen met een waterfilter in huis.
4. Realtime schone waterkwaliteit
Een trend op het gebied van slimme apparaten voor in huis is het waterfilter. Door continue gegevens via apps te delen, kunnen de waterfilters een breed scala aan functies vervullen, van het bewaken van de waterkwaliteit tot het tonen van consumenten hun dagelijkse waterverbruik. Overal in Nederland is er namelijk een andere waterkwaliteit. Deze apparaten zullen steeds slimmer worden en hebben het potentieel om uit te breiden van residentiële naar gemeentelijke instellingen. Het hebben van sensoren in een gemeentelijk watersysteem kan bijvoorbeeld niet alleen ambtenaren onmiddellijk waarschuwen voor een verontreiniging, maar kan ook de waterstanden nauwkeuriger bewaken en ervoor zorgen dat hele gemeenschappen toegang hebben tot veilig drinkwater.