Eerlijk is eerlijk: het doel van de meeste ondernemers is en blijft geld verdienen. Daar is natuurlijk ook helemaal niks mis mee. Zonder omzet heb je als ondernemer geen inkomsten en zonder inkomsten geen bestaansrecht. Wij zijn dan ook helemaal niet vies van geld verdienen. In tegendeel! Toch wordt hier steeds genuanceerder over gedacht, en ook daar kunnen wij ons in vinden. Wat zijn de effecten en gevolgen van jouw manier van ondernemen? Hanteer je een korte of een lange termijn visie? Twee terechte vragen die steeds meer ondernemers en critici stellen. Duurzaam ondernemen is dan ook geen modewoord, maar een blijvend fenomeen. Lees verder om erachter te komen waarom wij denken dat deze milieubewuste manier van handelen geen hype is, maar een definitieve trend.
Wat is duurzaam ondernemen?
Hoewel duurzaamheid en aandacht voor milieu samengaan, zijn ze niet hetzelfde. Duurzaamheid gaat over het evenwicht tussen mens, milieu én de economie. Als er een goede balans is tussen die drie factoren, spreken we over duurzaamheid. Misschien overweeg je bijvoorbeeld om met jouw bedrijf 100% CO2 neutraal te worden. Mooi voornemen natuurlijk, maar als hiervoor vergaande maatregelen nodig zijn die leiden tot een sterke daling in de omzet, met faillissement tot gevolg, spreken we niet over duurzaam ondernemen. Anderzijds wil je ook niet enkel focussen op winstmaximalisatie, ten koste van je omgeving. Vroeg of laat gaat de omgeving je tegen je keren. Je verliest sympathie bij je klanten en overheden of milieuorganisaties komen met sancties. Een verdienmodel waarbij het noodzakelijk is om mens en milieu te schaden, is allesbehalve duurzaam. Het is korte termijn denken, en dat is als ondernemer nooit verstandig.
Waarom elke ondernemer zo zou moeten denken
Snel cashen en met een paar miljoen op Ibiza gaan zitten klinkt misschien leuk, maar is doorgaans geen realiteit. Een ondernemer met een visie bouwt een duurzaam bedrijf waar zowel hij, als zijn omgeving, lang van kan profiteren. Hoe mooi is het als jouw bedrijf zelfs na jouw werkzame leven de wereld nog steeds een betere plek maakt? Veel ondernemers zijn inmiddels bewust van het feit dat duurzaamheid belangrijk is. Toch is het vaak nog lastig om te bepalen hoe en waar je begint. Ons advies: denk klein. Je businessmodel hoeft echt niet compleet te veranderen om enigszins te verduurzamen. In elke markt en branch zijn wel mooie stappen te maken. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Starlounge, een horloge en sieraden outlet. Deze webshop gaat actief op zoek naar oude partijen die stof liggen te happen op de plank. Grote kans dat deze horloges en sieraden anders weggegooid zouden worden, wat natuurlijk allesbehalve duurzaam is. Doordat ze goedkoop aangeboden kunnen worden krijgen ze een tweede leven. Natuurlijk wordt er ook aan verdient, maar het gaat ook verspilling tegen. Dit maakt het een inspirerend voorbeeld van een duurzame onderneming.
Geïnspireerd geraakt? Start vandaag nog
Grote kans dat jij in jouw branche ook een dergelijk initiatief kunt starten om verspilling van grondstoffen en energie tegen te gaan. Veel bedrijven hebben stille voorraden liggen die nog prima verkocht kunnen worden, als er wat moeite wordt gedaan. Of misschien kun je wel efficiënter omgaan met verpakkingsmateriaal? Door slimme keuzes te maken is er vaak veel minder plastic en karton nodig dan dat nu wordt gebruikt. Kijk er een kritisch naar en bedenk hoe jouw bedrijf stappen kan maken. Zulke verbeteringen zijn immers niet alleen goed voor mens en dier, maar ook voor de portomonee!