Zodra je een webshop begint, moet je aan heel veel dingen denken. Van het ontwerpen en produceren van de producten tot het daadwerkelijk versturen van diezelfde producten. Vooral dat laatste wordt nog wel eens vergeten. Bedenk echter goed dat het productie- en verzendproces van jouw producten van A tot Z tot in de puntjes geregeld moet zijn. Dit alles leidt tot de beste klantenervaring die jij kunt bieden. Ook een goede verpakking hoort daar dus bij.
Maar hoe kies je een goede verpakking? Welke postdoos is de beste keuze? Waar let je precies op? In dit artikel zetten we enkele handige tips op een rijtje.
De juiste sterkte
Verpakking hoort er niet alleen mooi uit te zien, het is op de eerste plaats natuurlijk bedoeld om de producten te beschermen. Het laatste wat je wil is dat producten beschadigd op de plaats van bestemming aan zullen komen. Dit leidt enkel tot extra kosten voor het bedrijf. Kies daarom altijd voor een extra stevige en waterdichte verpakking. Er zijn eventueel ook verpakkingen die al extra opvulmateriaal aan de binnenkant hebben. Zo hoef jij dat niet meer te doen en bespaar je jezelf een heleboel extra werk.
Houd er rekening dat elke verpakking anders aanvoelt, eruit ziet en wel of niet functioneel is voor jouw bedrijf. Gelukkig kun je bij veel grootschalige verpakkingsbedrijven ook zogenaamde proefpakketten aanvragen. Zo kan je de verpakkingen eerst even uittesten voordat je deze grootschalig inkoopt. Kies er nooit voor om direct verpakkingen in grote getalen te kopen als je deze nog niet getest heb. Zo stort je jezelf misschien onnodig in torenhoge kosten.
Kies verschillende formaten
Houd goed rekening met de verschillende producten die je in jouw webshop verkoopt. Welke afmetingen hebben deze? Verkoop je kleding? Dan kan het natuurlijk ook voorkomen dat een klant meerdere items in één keer besteld. In dat geval is het belangrijk dat je een doos hebt waar alles samen in past. Kies daarom altijd voor verschillende formaten verpakkingen, zodat je elke bestelling zonder problemen kunt verpakken. Kies minimaal drie á vier formaten. Zo zorg je er niet alleen voor dat je minder los hoeft te verpakken, maar ook dat klanten zich niet gaan ergeren aan een veel te grote verpakking.
Duurzaam verpakken
Duurzaamheid is de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Consumenten letten hier steeds meer op. Wanneer jij hier niet aan meedoet of verkeerde keuzes maakt voor het milieu, kan dit schadelijk zijn voor je reputatie. Daarom is het belangrijk dat ook jij bijdraagt aan duurzamer ondernemen en verpakken. Kies hierbij bijvoorbeeld voor verpakkingen die van gerecycled materiaal zijn gemaakt.
Een bekende trend bij het verpakken van producten is het gebruik van zogenaamd groeipapier als beschermlaag voor het product. Dit papier kan na het uitpakken gebruikt worden om plantjes te laten groeien. Niet alleen multifunctioneel dus, maar ook een manier om de natuur nog verder te ondersteunen.