Op het internet is content king. Zowel op het gebied van sociale media als dat van SEO is kwalitatief goede content essentieel. Internetreuzen als Google, Linkedin of TikTok werken allemaal met algoritmes om te selecteren wat voor jou interessante content zou kunnen zijn. Waar sociale media vooral kijken wat voor jou als gebruikersprofiel interessant zou zijn, kijkt Google naar welke content goed aansluit bij een bepaalde zoekterm. Dat je die zoekterm daarom een aantal keer in je content moet verwerken is dan ook geen nieuws natuurlijk. Maar waarom staat die ene concurrent dan boven jou in Google? Waarschijnlijk doet hij toch iets beter dan jij. In dit blog helpen we je op weg naar goede content waarmee jij scoort in Google!
Wanneer heb je voor het laatst naar je content gekeken?
Bij veel ondernemers gaat een site bijhouden ongeveer als volgt: je komt met het idee dat er een site moet komen voor de online vindbaarheid. Je laat een site bouwen. Je schrijft een aantal teksten voor je pagina’s en klaar is kees. Wellicht ben je vindbaar op je bedrijfsnaam en als je concurrentie weinig aan zoekmachine optimalisatie doet sta je zelfs op sommige zoekwoorden nog op de eerste pagina. Wanneer je concurrentie echter ook aan de slag gaat met SEO, ben jij al snel gezien. Google kijkt namelijk onder andere naar hoe up-to-date een website is. Dat is dan ook de reden waarom sites er altijd modern uitzien. Een website uit het stenen tijdperk is gewoon niet meer vindbaar. Houd daarom je site up-to-date door zo nu en dan eens goed naar de content te kijken en het een en ander te herschrijven of toe te voegen. Door dit regelmatig te doen blijft dit werk behapbaar. Ook kun je ervoor kiezen om een blog bij te houden over alles wat maar met je bedrijf te maken heeft. Dit doe je wekelijks, maandelijks of om de maand, maar in ieder geval plaats je regelmatig iets. Wedden dat je langer bovenin Google blijft hangen?
Meer is vaak beter…
Google werkt in principe nog steeds hetzelfde als vroeger. Jij wil iets weten en voert daar de zoekwoorden voor in. Google speurt vervolgens het hele internet af en kijkt naar welke content het meest relevant is. Hoe is de kans het grootst dat jouw content relevant is voor veel zoekwoorden? Precies! Wanneer je veel content hebt. Maak dus pagina’s over alles wat je te bieden hebt en doe eventueel een zoekwoordenonderzoek. Ook kan het slim zijn om naar je concurrentie te kijken. Wat hebben zij allemaal op de site staan? Voor welke zoekwoorden hebben ze welke teksten geschreven? Hoeveel woorden schrijven ze over een onderwerp? Hebben ze ook afbeeldingen of filmpjes op de site staan? Kijk bijvoorbeeld ook naar de onderwerpen waar ze over schrijven. Plagiaat plegen is natuurlijk verboden, maar inspiratie opdoen voor onderwerpen kun je prima op de website van je concurrenten doen.
…Maar niet altijd
Voor een goede zoekmachine geoptimaliseerde website is het dus belangrijk om vaak en veel content te maken. Dit is een teken voor Google dat jouw site betrouwbaar en relevant is en daarvoor zal het algoritme je belonen met een hoge positie in de zoekresultaten. Zeker wanneer je goed je best doet om aan Google duidelijk te maken dat jouw content over een bepaald onderwerp gaat waarop gezocht wordt. Je kunt hier echter ook teveel je best op doen. Het algoritme van Google is onvoorstelbaar slim en het kan prima uit je teksten opmaken waar het over gaat. Ook herkent het tegenwoordig goed wanneer je gewoon zoekwoorden loopt te spammen. Dit wordt door Google vaak hard afgestraft. Om een idee te krijgen van hoe vaak je een zoekwoord op een pagina moet verwerken, is het slim om te kijken bij de sites die wel hoog staan op dat zoekwoord. Daarmee krijg je een idee van hoeveel content je nodig hebt en hoe vaak het zoekwoord moet voorkomen. Waarschijnlijk komen de zoekwoorden vanzelf al voldoende in je tekst voor wanneer je gewoon een verhaaltje vertelt aan je doelgroep. Probeer dus vooral veel goede en relevante inhoud te schrijven. Dit waardeert Google, maar ook je doelgroep. Daardoor is je site niet alleen beter vindbaar, maar converteert hij ook beter.
Andere manieren om hoog in Google te komen
Uiteindelijk is content maar één van de drie pijlers van SEO. De andere twee zijn technische optimalisatie en het zorgen dat andere websites naar jou gaan doorlinken (linkbuilding). Dit zijn vaak zaken die nog ingewikkelder zijn dan het schrijven van goede content voor je website. Dat is dan ook de reden dat veel ondernemingen ervoor kiezen om een online marketing bureau in te schakelen zodat ze één of meerdere aspecten kunnen uitbesteden. Zo kun jij je richten op waar jij goed in bent, ondernemen, en zorgt het marketingbureau ervoor dat jij hoog in Google terecht komt.