Er was een tijd dat online adverteren eerder uitzondering dan regel was. Inmiddels hebben we die tijd voorgoed achter ons gelaten. Sterker nog: de meeste ondernemers hebben online adverteren dusdanig omarmd, dat ze geen andere marketinginstrumenten meer inzetten. Zonde, want juist een combinatie tussen offline en online marketing maakt een campagne zo succesvol. Dus ondanks de digitalisering van onze samenleving, mogen we ook offline marketingvormen niet vergeten. Een van de meest gebruikte offline marketinginstrumenten vandaag de dag is buitenreclame. Maar hoe waardevol is buitenreclame nou eigenlijk precies in deze digitale wereld? We gingen op onderzoek uit en delen onze bevindingen in dit artikel.
Buitenreclame is van alle tijden
Wist je dat buitenreclame één van de oudste vormen van marketing is? Dit is een marketinginstrument dat werkelijk van alle tijden is. Bovendien wordt het ook door heel veel verschillende mensen ingezet. Van bedrijven tot gemeenten en zelfs politici. Denk maar eens terug aan de verkiezingstijd. Op dat moment word je overladen door verkiezingsborden. Deze worden op vrijwel elke zichtbare plek in de stad of het dorp opgehangen. Dat is natuurlijk niet voor niets. Buitenreclame valt op en zorgt ervoor dat voorbijgangers direct geprikkeld worden. Goede buitenreclame weet de boodschap binnen twee tellen over te brengen. Succes verzekerd!
Naamsbekendheid vergroten
Wat veel mensen niet beseffen is dat online marketing voor een groot deel geblokt kan worden. Consumenten weten tegenwoordig genoeg methodes om deze advertenties niet meer te zien of besteden er simpelweg geen aandacht meer aan. Wees je er ook van bewust dat men constant in aanraking komt met online marketing . Dit gaat al snel vervelen. Door offline marketinginstrumenten zoals buitenreclame toe te passen, trek je opnieuw de aandacht. Bovendien kan je er gewoon niet omheen. Je kunt een grote poster of spandoek eigenlijk niet negeren.
Wist je dat het brein bovendien ook erg visueel is ingesteld? We nemen afbeeldingen veel beter in ons op dan tekst. Bovendien zullen veel waarnemingen onbewust worden opgeslagen. Zo kan een beeld dat we ooit hebben gezien, later opduiken in onze gedachten als we weer met een merk worden gefronteerd. Hierdoor ontstaat er dus meer herkenning, zal de naamsbekendheid groter worden en ook het vertrouwen toenemen.
24/7 zichtbaar
Een heel belangrijk voordeel van buitenreclame is dat het 24/7 zichtbaar is. Waar advertenties dus inderdaad weggeklikt kunnen worden, is dat bij buitenreclame niet mogelijk. Als het er helemaal hangt, dan is dit ook blijvend in het straatbeeld aanwezig. Mensen kunnen er niet van wegkomen. Het zal ongetwijfeld een indruk achterlaten. Hiermee kan je dus niet alleen de door jou bedachte boodschap overbrengen, maar ook de bekendheid van jouw merk en logo vergroten. In verhouding met andere marketinginstrumenten is dit dan ook een relatief voordelige optie. Er zijn maar weinig andere vormen van marketing waarbij je constant in de spotlight staat en dan ook nog eens vrij betaalbaar.