Je krijgt vroeg of laat te maken met ziekteverzuim onder personeelsleden, als je aan het hoofd staat van een organisatie of ondernemer bent. De meeste medewerkers die zich ziek melden, gaan binnen enkele weken weer gewoon aan het werk. Het is echter ook aan de orde van de dag dat zieke werknemers langer uit de roulatie blijven. Als dat het geval is, horen de werknemer en de werkgever samen voor een effectief re-integratietraject te zorgen. Er zijn twee manieren om een zieke werknemer op de werkvloer te laten terugkeren. Bij re-integratie in het eerste spoor gaat de medewerker in kwestie aan de slag bij zijn huidige werkgever, eventueel in een aangepaste of een nieuwe functie. In het geval van re-integratie in het tweede spoor krijgt de werknemer een geschikte nieuwe functie bij een nieuwe werkgever.
Ben je ook werkgever en heb je vragen over re-integratie? Stel je jezelf bijvoorbeeld wel eens de vraag of je wel de juiste stappen zet? Bij dergelijke twijfel doe je er verstandig aan een re-integratie-expert te raadplegen. Die heeft een antwoord op al je vragen en kan je bijstaan in het voeren van bezwaar en beroep bij arbeidsongeschiktheid en in re-integratietrajecten bij arbeidsongeschiktheid.
Voorkomen van juridische geschillen
Soms ontstaan er conflicten rondom re-integratietrajecten, zoals onenigheid over de exacte betekenis van de term passende werkzaamheden of verdeeldheid over het aantal re-integratie-uren. Daarnaast komt het regelmatig voor dat werkgevers er een dubbele agenda op nahouden, omdat ze graag van de zieke werknemer af willen. In bepaalde situaties zijn er meningsverschillen over het functioneren. Maar hoe de vork ook in de steel zit, je doet er goed aan om je uitgebreid te laten informeren en begeleiden door een re-integratie-expert. Je bent er dan op voorbereid als er onverhoopt toch een conflict ontstaat en zo kun je juridische geschillen voorkomen. Het is daarom ook ontzettend belangrijk om onduidelijkheden en onzekerheden samen met je medewerker te bespreken en op een zo goed mogelijke voet te blijven. Elkaar respecteren en proberen elkaars belangen te begrijpen, is daarbij een helpende factor.
Hulp bij ongewenste omgangsvormen
Een bedrijf met re-integratie-experts is vaak ook bij andere situaties van toegevoegde waarde. Je kunt bijvoorbeeld een externe vertrouwenspersoonraadplegen bij ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Iedere werkomgeving hoort de mensen die er werken een veilige omgeving te bieden. Helaas komt het geregeld voor dat de integriteit op de werkvloer wordt geschaad door ongewenste omgangsvormen, die uiteindelijk tot (langdurige) uitval leiden. Wat doet een vertrouwenspersoon? Een gecertificeerde externe vertrouwenspersoon kan een medewerker die wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag, begeleiden na een incident. Als een werknemer die zich geïntimideerd, gediscrimineerd of gepest voelt, kan die daar veel baat bij hebben. De externe vertrouwenspersoon helpt het slachtoffer in een gegarandeerd vertrouwelijke setting en gaat samen met diegene op zoek naar constructieve oplossingen.