Wanneer je een snel groeiend bedrijf hebt en je personeel zich maar blijft uitbreiden is het zaak dat je kantoorpand ook meegroeit. Een kantoorrenovatie is dan zeker een serieuze optie om te overwegen. Bij een kantoorrenovatie wordt een deel van het huidige kantoor hersteld of als het nodig is gedeeltelijk vernieuwd waardoor mogelijk meer ruimte ontstaat. Deze ruimte kun je dan gebruiken voor meer kantoorplekken zodat je bedrijf voorlopig nog op dezelfde locatie kan blijven zitten. Ook zijn grotere kantoorrenovaties mogelijk, maar ga dan eerst voor advies langs bij een huurrecht advocaat. Met Tomlow advocaten heb je al meteen een partij waarbij je terecht kunt, mocht je een grotere kantoorrenovatie overwegen. Wil je weten waar verder nog op moeten letten bij een grote kantoorrenovatie? Lees dan gauw verder!
Wie is verantwoordelijk?
Het is belangrijk om vanaf het begin vast te stellen wie de verantwoordelijkheid draagt voor de renovatie. Een renovatie vindt vaak plaats terwijl er ook gewoon gewerkt moet worden, dus is het belangrijk dat je een aanspreekpunt hebt zodat je de voortgang van de rennovatie niet uit het oog verliest. Zorg ervoor, zodra je een aanspreekpunt hebt geregeld, dat je regelmatig met deze persoon spreekt of zaken afstemt zodat de renovatie soepel verloopt. Daarnaast is het voor sommige renovaties goed om nog een keer je huurrecht van het gebouw door te lezen, zodat je aan je aanspreekpunt door kunt geven wat wel en wat niet kan. Als je het lastig vindt om een accountmanager voor de renovatie te regelen kun je er ook voor kiezen om een externe partij in te schakelen die alle partijen aanstuurt en coördineert. Zo heb je er geen omkijken meer naar.
Het maken van een tijdsplanning
Tijdens de eerste meeting met je accountmanager is het belang om realistische maar strakke planning op te stellen. Met name een realistische planning maken blijft een uitdaging. Probeer in je planning rekening te houden met tegenslagen en zorg ervoor dat er ruimte is voor speling. Er kunnen zich namelijk altijd bepaalde omstandigheden voordoen waardoor werkzaamheden vertraging oplopen.
Als veel externe bedrijven betrokken zijn bij de renovatie is het belang om daarmee te blijven communiceren. Zorg voor een centrale communicatietool zodat de verschillende partijen kunnen schakelen met elkaar mochten zaken vertraging oplopen of sneller klaar zijn.
Het laten renoveren van je kantoorpand kan leiden tot een periode van stress. Wees daarom van te voren goed voorbereidt. Want je weet wat ze zeggen: “een goed begin is het halve werk”!