De meeste ondernemers zijn wel bekend met de belangrijkste ISO normen. Deze worden immers vrijwel binnen ieder bedrijf en organisatie gebruikt. Het maakt hierbij niet uit in welke sector je werkzaam bent of wat precies jouw doelstellingen zijn met het bedrijf. ISO normen leveren de standaard en door aan te tonen dat jij aan deze normen voldoet, laat je zien dat het bedrijf kwaliteit en bijvoorbeeld het milieu hoog in het vaandel heeft staan. Als we spreken over ISO normen, dan gaat het over het algemeen om afspraken die worden gemaakt met betrekking tot een product die door het bedrijf is gelanceerd of de wijze waarop bepaalde diensten worden geleverd. ISO is de afkorting voor ‘International Organisation for Standardization’. In het Nederlands simpelweg de ‘Nationale Organisatie voor Standaardisatie’ genoemd.
ISO normen zijn belangrijker dan je denkt. Bovendien bestaan er heel veel verschillende normeringen. Hoog tijd om ons te verdiepen in de wereld van ISO en uit te leggen wat deze kunnen betekenen voor jouw onderneming.
Verantwoord ondernemen
Verantwoord ondernemen blijft enorm belangrijk voor ondernemers. Zeker in de huidige tijd. Consumenten vinden het namelijk steeds belangrijker om met bedrijven aan de slag te gaan die kwaliteitsmanagement hoog in het vaandel hebben staan. Dat ze niet alleen vriendelijk ondernemen, maar hierbij ook aan de gehele maatschappij denken. Verantwoord ondernemen is ontzettend belangrijk. En daarbij is het ook belangrijk dat je kunt aantonen dat je hier rekening mee houdt. Met een certificering van de ISO 26000 norm ben jij in staat om dit aan te tonen. Dat levert veel op. Bovendien is het een ISO norm die zowel door profit als non-profit organisaties wordt toegepast. Hiermee laat men zien dat er sociaal verantwoord wordt omgegaan met het eigen personeel, de klant en de rest van de maatschappij.
Aandacht voor het milieu
In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor het milieu. Zeker bij bedrijven. Ze kunnen ook niet anders meer. Consumenten geven steeds meer de voorkeur aan bedrijven die het milieu hoog in het vaandel hebben staan. Die acties ondernemen om ons maatschappelijke welzijn intact te houden. Ze zijn zelfs bereid hiervoor meer te betalen. Daarnaast zijn er ook bedrijven die geen samenwerkingen meer durven aan te gaan met bedrijven die minder aandacht besteden aan het milieu.
Daarom is het voor jou als ondernemer belangrijk om aan te kunnen tonen dat je het milieu hoog in het vaandel hebt staan en over een goed milieubeleid beschikt. Dit kan op verschillende manieren, maar één van de meest gebruikte methode is het laten zien van je zogenaamde certificering wat betreft de ISO 14001 norm. Zo laat je als organisatie zien dat de kwaliteitsmanagement op het gebied van het milieu aan alle standaard eisen en normen voldoet. Wanneer je aan de ISO norm voldoet, dan zal je tevens moeten kunnen aantonen dat er sprake is van minder milieubelasting, een flinke kostenbesparing en dat tevens het imago op het gebied van milieu en duurzaamheid hoog ligt. Alleen dan kan je mogelijk in aanmerking komen voor een certificering. Met alle voordelen die daarop volgen.