Als eigenaar van een webshop loop je er misschien ook wel tegenaan: logistieke processen. Het kost veel tijd, geld en energie. Fulfilment uitbesteden kan de oplossing zijn om weer meer tijd over te houden om je op het uitbouwen van je business te focussen. In dit blog vertellen we je alles wat je over webshop fulfilment moet weten.
Wat is webshop fulfilment?
Fulfilment voor webshops is het complete proces van het afhandelen van online bestellingen, vanaf het moment dat een klant een bestelling plaatst tot aan de levering van het pakket bij de klant.
Dit proces omvat onder andere de opslag van producten, het verwerken van bestellingen, het inpakken van producten, verzenden en soms ook het afhandelen van retourzendingen.
Fulfilment kan je als webshopeigenaar zelf doen, maar veel ondernemers kiezen ervoor om dit uit te besteden aan een fulfilment partner, ook wel fulfilment center genoemd.
De voordelen van webshop fulfilment uitbesteden
Zelf de logistiek regelen lijkt in het begin aantrekkelijk, vooral als je webshop nog klein is. Maar naarmate je webshop groeit, wordt het logistieke proces steeds intensiever. Webshop fulfilment uitbesteden biedt verschillende voordelen:
Tijdswinst
Door fulfilment uit te besteden, houd je meer tijd over voor zaken als marketing, productontwikkeling en klantenservice. Je hoeft je niet langer bezig te houden met orderpicken, inpakken en verzenden.
Snellere levering
Veel fulfilmentcentra werken samen met meerdere vervoerders en kunnen vaak ook spoedleveringen verzorgen. Bestellingen zijn dus sneller bij je klant en als het moet kan het zelfs binnen 24 uur. Veel klanten waarderen snelle leveringen, dus je kunt je hiermee onderscheiden ten opzichte van andere webshops.
Schaalbaarheid
Tijdens piekperiodes, zoals feestdagen of kortingsacties, kan een fulfilment partner eenvoudig opschalen. Je hoeft dus zelf geen extra personeel aan te nemen of opslagruimte bij te huren.
Lagere verzendkosten
Fulfilmentbedrijven versturen grote volumes pakketten, waardoor ze vaak gunstigere verzendtarieven krijgen dan een individuele webshop. Daardoor houdt je meer marge over of kun je ervoor kiezen om je klanten lagere verzendkosten te laten betalen.
Professionele afhandeling van retouren
Een goede fulfilmentpartij heeft een strak retourproces. Dit zorgt voor tevreden klanten én minder werk voor jou.
Waar let je op bij het kiezen van een fulfilment aanbieder?
Het succes van je webshop hangt deels af van de ervaring van je klant met de bezorging. Het kiezen van de juiste fulfilment partner is dus heel belangrijk. Let bij je keuze op de volgende punten:
Locatie van het magazijn
Vanuit een centraal gelegen magazijn worden bestellingen vaak sneller geleverd in alle uithoeken van het land. Als je ook internationaal verzendt, kijk dan naar fulfilmentcentra met meerdere locaties.
Verwerkings- en levertijden
Vraag naar de doorlooptijden van orderverwerking en verzending. Hoe snel worden bestellingen verwerkt? Worden orders die vóór een bepaalde tijd binnenkomen nog dezelfde dag verzonden?
Integraties met je webshop
Vraag of de fulfilment software eenvoudig te koppelen is met jouw webshopplatform (bijv. Shopify, WooCommerce en Magento). Een goede integratie voorkomt fouten in onder andere de voorraad, waardoor je teleurstelling bij je klanten voorkomt.
Kostenstructuur
Fulfilmentbedrijven hanteren vaak verschillende kostenmodellen: per order, per opslaglocatie, per verzonden pakket, etc. Zorg dat je een duidelijk overzicht krijgt van alle kosten om financiële verrassingen te voorkomen.
Retourbeleid en -verwerking
Een soepel retourproces is belangrijk voor klanttevredenheid. Vraag hoe retouren worden afgehandeld en hoe jij hierover wordt geïnformeerd.
Service en bereikbaarheid
Als er iets misgaat, wil je snel geholpen worden. Let daarom ook op de klantenservice van de fulfilmentpartij: wat zijn de openingstijden en hoe lossen we problemen op? Vraag naar praktijkcases om van dat laatste een goed beeld te krijgen.
Oriënteer je goed
Webshop fulfilment is een zeer belangrijke schakel voor e-commerce. Door fulfilment uit te besteden, profiteer je van tijdswinst, snellere levering en schaalvoordelen. Wel is het belangrijk om kritisch te kijken naar de fulfilment partner die je kiest. Een goede match zorgt voor tevreden klanten, minder stress en ruimte om je webshop écht te laten groeien. Neem daarom de tijd om je te oriënteren en staar je niet blind op grote fulfilment centers. Soms zijn juiste de kleinere fulfilmentpartners meer betrokken dan de grotere partners.