Voor ondernemers is het van groot belang dat hun website vindbaar is. Bijvoorbeeld via Mijn Bedrijf in Google, of door hoog in de zoekresultaten te staan bij relevante zoektermen. Consumenten doen hun aankopen steeds vaker online. Zou een website niet goed vindbaar zijn, dan is de kans groot dat een consument voor de concurrent kiest. Dit is zonde, want het betekent dat er omzet misgelopen wordt. Toch is het niet vanzelfsprekend, dat een bedrijf goed scoort. Ter illustratie, lang niet iedere ondernemer is zich ervan bewust dat hij of zij zelf Google Mijn Bedrijf beheren kan. Dit betekent dat voor gebruikers van de zoekmachine niet duidelijk is wanneer het bedrijf geopend is, wat diens website is of bijvoorbeeld op welk telefoonnummer het bedrijf benaderd kan worden.
Verschillende vormen van vindbaarheid in een zoekmachine
De vindbaarheid van een website in een zoekmachine kent verschillende vormen. Het reeds genoemde Google Mijn Bedrijf is er een voorbeeld van. Je kent het venster wellicht, wat je rechts in beeld ziet als je op een bedrijfsnaam zoekt. Ook wil je dat een bedrijf vindbaar is in Google Maps. Zo kan een klant je makkelijker vinden, wanneer deze bijvoorbeeld op zoek is naar een ondernemer in de regio. De derde vorm van vindbaarheid is de positie van een website in de zoekresultaten zelf. Je kunt deze posities op organische wijze verbeteren, maar ook aan de hand van advertenties. Dat laatste is relatief duur en allerminst duurzaam.
Marketingbureau inschakelen voor betere vindbaarheid
Als ondernemer heb je de tijd en expertise doorgaans niet om de vindbaarheid van een website zelf te kunnen verbeteren. Het is om deze reden verstandig om hier een professional voor in de arm te nemen. Marketingbureaus hebben de vraag naar hun diensten de afgelopen tijd fors zien groeien. Mede door het feit dat ondernemers niet onnodig veel geld uit willen geven aan bijvoorbeeld het kopen van advertentieruimte in een zoekmachine. Als die advertenties verkeerd worden ingericht, kan het een bijzonder kostbare operatie zijn. Daar waar het effect hiervan minimaal zal zijn.
Vindbaar op de verkeerde zoekwoorden
Vergelijkbaar met het op verkeerde wijze inzetten van advertenties voor je bedrijf, is vindbaar zijn op de verkeerde zoekwoorden. Denk aan zoekwoorden die niet de juiste potentiële klant opleveren. Niet alleen zal de omzet van je onderneming nauwelijks stijgen. Ook zorgt het voor irritaties bij een bezoeker van je website.