Het is veilig om te stellen dat social media de manier waarop wij communiceren en zakendoen, voorgoed hebben beïnvloed. Niet profiteren van social media kan een bedrijf een groot verlies bezorgen en bovendien kan onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrentie verloren gaan. Optimaal gebruik van social media kan alle soorten merken enorme voordelen opleveren. Dit is waar een opgeleide social media manager bij kan helpen. Hier zijn 3 manieren waarop een bedrijf kan profiteren van een social mediastrategie aan de hand van een ervaren online marketingspecialist.
1. Een ijzersterke online vertegenwoordiging van een merk
Een social media manager zal ernaar streven een online profiel te creëren dat het merk en zijn boodschap accuraat weergeeft. Hierbij is het bovendien erg belangrijk dat ze ervoor zorgen dat een merkprofiel actief is in de ruimte die door de desbetreffende demografie wordt ingenomen. Het zal onvermijdelijk zijn dat deze activiteiten het conversiepercentage zullen verhogen en merken in staat stellen op te vallen in de sociale mediasector. Op die manier worden merken online zichtbaarder en neemt de kans toe dat potentiële klanten hen zullen vinden. Het bouwen van online klantenrelaties zal er bovendien voor zorgen dat de merkreputatie zal worden verbeterd.
2. Consistente berichtgeving
Een van de belangrijkste aspecten van een effectieve social media marketingstrategie is een consistent schema van activiteiten om succesvol te zijn. Het is dus van vitaal belang om te onthouden dat dit geen eenmalige actie is en er consequent moet worden gepubliceerd om rendement te verwezenlijken. Dit betekent dat er moet worden samengewerkt om een consistente contentplanning en contentkalender te maken waarmee de merkstrategie op koers kunt blijven.
3. Relevante inhoud in plaats van traditionele verkooptechnieken
De tijd is voorbij dat traditionele verkooptechnieken de overhand nemen in de marketingstrategie. Een social media manager opleiding legt dan ook vooral de nadruk op het bewerkstelligen van echte klantrelaties, in plaats van directe verkooptactieken. Dit betekent dat er een klantvertrouwen- en betrokkenheid moet worden geschept op de sociale media. Een social media manager zal er dus voor zorgen dat er nuttige inhoud wordt gecreëerd die mensen echt willen consumeren. Dit is content die kopers naar jouw producten op diensten leidt, zonder opdringerig te zijn of direct op de verkoop te richten.
Kortom, de sociale mediastrategie moet volledig zijn afgestemd op het voorzien van de behoeften van de klanten en hoe een merk hun problemen kan oplossen. Als deze elementen niet op alle social media-kanalen op elkaar zijn afgestemd, kan dat leiden tot een verminderde merkloyaliteit.