Je hebt een eigen website of webshop en je merkt dat campagnes bezoekers opleveren, maar dat dit verder weinig tot geen resultaat heeft. Dat betekent dat er wel mensen komen, maar dat ze niet tot actie over zullen gaan na het lezen van jouw site. Ze nemen dus bijvoorbeeld geen contact op met jou als ondernemer of kopen geen producten. Hierdoor leveren hoge bezoekersaantallen weinig op. De gebruiker is geïnteresseerd, maar wordt geen echte klant.
Als ondernemer wil je natuurlijk niet alleen mensen enthousiast maken, maar ook dat ze tot actie over zullen gaan. Daar moet je echter vaak zelf meer werk van maken. Bijvoorbeeld door je website verder te optimaliseren en meer inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoeker. Maar hoe pak je dit precies aan? Hieronder volgen drie waardevolle tips om jouw conversie verder te verhogen.
1. Verzamel data
Allereerst is het belangrijk om de zwakke punten van jouw website bloot te leggen. Dit betekent dat je een grote hoeveelheid data moet gaan verzamelen. Bijvoorbeeld met behulp van server side tagging. Hiermee ben je in staat om meer informatie te verzamelen over het gedrag van de bezoeker. Hoe gedraagt hij zich tussen het navigeren van de pagina’s door? Op welke punten haakt hij af? Is het mogelijk om te achterhalen waarom dit het geval is? Door het verzamelen van deze data werk je aan het optimaliseren van de site. Hierdoor kom je de klant meer tegemoet in zijn of haar wensen en is de kans op succes groter.
2 Werk aan gebruiksvriendelijkheid
Je moet het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken. Dat betekent dat de site over een eenvoudige structuur beschikt, de laadsnelheid op orde is en de klant binnen mum van tijd kan vinden waar hij naar zoekt. Op die manier is de kans groter dat ze op jouw website blijven en ook daadwerkelijk tot actie over zullen gaan. Wanneer zij niet de juiste informatie kunnen vinden of hier heel lang over moeten doen, dan is de kans immers groot dat ze spoedig afhaken en bij de concurrent aankloppen.
Denk ook aan andere simpele dingen die het de klant gemakkelijker kunnen maken. Bijvoorbeeld om een bestelling te plaatsen. Zo vinden de meeste mensen het niet prettig als ze enorm veel informatie moeten invullen voordat ze eindelijk kunnen bestellen. Daarnaast wil niet iedereen een account aanmaken. Door dit op jouw site aan te passen, wordt het voor de consument aantrekkelijker om een bestelling te plaatsen.
3. Vraag om advies
Begrijp je echt niet waarom jouw site wel bezoekers aantrekt, maar de resultaten tegenvallen? Dan is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Er zijn verschillende bedrijven waar je terecht kunt om de conversie te verhogen. Een goed voorbeeld is www.adpage.io. Het fijne van deskundig advies is dat je zeker weet hoe je te werk moet gaan en dat jouw plan van aanpak ook echt succesvol moet kunnen zijn. Zo behaal je de snelste resultaten.