Een veilige werkomgeving en een prettige sfeer dragen bij aan tevreden en gemotiveerde medewerkers. Daarom staat het buiten kijf dat je als werkgever voor goede arbeidsomstandigheden wilt zorgen. Vanzelfsprekend wil je ook problemen en kosten door ziekteverzuim voorkomen met deze inslag. Niet voor niets is het volgens de Arbowet (Arbeidsomstandighedenwet) verplicht om op z’n minst een basiscontract af te sluiten met een arbodienst. In dit artikel behandelen we de vraag: wat is een arbodienst? Daarnaast gaan we in op de kerntaken van deze organisatie, die ondersteuning bieden bij een gedegen verzuim- en arbeidsomstandighedenbeleid. Je kunt hiermee als werkgever je onderneming en mensen gezond houden én sancties voorkomen.
Bedrijfsarts inschakelen
Ondanks optimale arbeidsomstandigheden kan een van je werknemers onverhoopt langdurig in de ziektewet raken. Dat kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door psychische klachten, door de gevolgen van een bedrijfsongeval of door een chronische ziekte. Wat de reden van ziekmelding ook is, als werkgever ben je te allen tijde verplicht een bedrijfsarts in te schakelen. Deze arts dient binnen zes weken een analyse en een advies uit te brengen. Dit advies moet compleet zijn met de achterliggende oorzaak voor het uitvallen van de medewerker en een mogelijke oplossing voor de situatie. In overleg met de zieke werknemer wordt een plan opgesteld voor de re-integratie, op basis van het advies van de bedrijfsarts.
Welke ondersteuning kan een arbodienst je precies bieden?
Op het gebied van arbo-advies geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Een dergelijk traject is immers vaak langdurig, complex en ongewenst voor beide partijen. Daarom doe je er als werkgever verstandig aan om een arbodienst preventief in te zetten. Die biedt ondersteuning bij onder andere:
• Het adviseren van de preventiemedewerker van de organisatie;
• Het verbeteren van de arbeidsomstandigheden;
• Medewerkers die met verzuim te maken krijgen, spoedig en verantwoord weer aan het werk helpen;
• Begeleiding bij verzuim met de focus op het voorkomen van verder verzuim en duurzame inzetbaarheid;
• Het houden van een open spreekuur voor werknemers voor vroegtijdige signalering;
• Het uitvoeren van een preventiecheck om verzuim te verkorten;
• Een periodiek onderzoek onder individuele medewerkers om gezondheidsrisico’s op te sporen.
Verzuimpreventie
Omdat de Wet Verbetering Poortwachter werkgevers verplicht om samen met de arbodienst en een zieke werknemer te streven naar re-integratie, denken veel mensen bij het begrip arbodienst met name aan verzuimbegeleiding. De taken en verantwoordelijkheden van een arbodienst gaan echter veel verder. Vanzelfsprekend is het voor werkgevers en werknemers prettig dat een medewerker die langdurig ziek is, de werkzaamheden weer kan hervatten. Het is uiteraard nog veel beter als ziekteverzuim kan worden voorkomen. Dat is exact waaruit een minstens zo grote kracht van een arbodienst tot uiting komt. Door middel van ondersteuning bij vroegtijdige signalering van risico’s, wordt een gezonde arbeidssituatie gewaarborgd waarin iedere medewerker zich optimaal kan ontplooien.
Het raadplegen van een gerenommeerde arbodienst is dus altijd verstandig. Bovendien kun je er ook terecht met vragen, zoals: mag een werknemer een gesprek met de werkgever tijdens ziekte weigeren en hoe kan ik de verzuimbegeleiding zo goed mogelijk inrichten om zieke werknemers spoedig en gezond te laten re-integreren?