We staan er niet altijd bij stil hoeveel er in enkele jaren tijd kan veranderen. Heb jij er wel eens over nagedacht hoe het bedrijfsleven er pakweg twintig jaar geleden uitzag? Toen was het gebruik van computers pas net een beetje in opkomst. Konden we ons nog niets voorstellen bij online winkelen en had de consument geheel andere wensen en eisen dan vandaag de dag. Maar hoe zal dat er over twintig jaar uitzien?
Het is voor ondernemers van essentieel belang om mee te blijven groeien in de vraag van de consument. Niet alleen voor ondernemers. Voor alle voorzieningen in ons land. Denk alleen maar aan het gebruik van aanmeldzuilen ziekenhuizen op dit moment. Deze maken het mogelijk dat mensen sneller geholpen worden. Hierdoor is bovendien ook minder personeel nodig en zijn er (ook mede door corona) minder contactmomenten nodig. Dit lijkt misschien een kleine verandering, maar kan ook wel gezien worden als revolutie. Steeds vaker gaan we gedigitaliseerde voorzieningen terugzien in openbare gebouwen, horeca, winkels, enzovoorts. De consument van de toekomst zal hier uiteindelijk ook meer en meer om vragen. Maar hoe speel je hier op in? Hoe blijf je meegaan met de steeds verder groeiende trends?
Voer enquêtes uit
Het is niet gemakkelijk om je tijd bij (of misschien zelfs voor) te blijven. De wereld verandert zo snel. Kijk alleen maar eens wat er sinds de pandemie allemaal is veranderd. Bedrijven hebben zich in zeer korte tijd moeten aanpassen om simpelweg weer open te kunnen. De grootste veranderingen waren te zien binnen de horeca. Zo zijn er nu zelfs restaurants waar er zo min mogelijk bediening rondloopt. Waar eten met robots wordt langsgebracht, een bestelzuil horeca mogelijk maakt om je bestelling door te geven en er dus simpelweg zo min mogelijk menselijk contact is. Het is niet uit te sluiten dat we dit steeds vaker gaan zien in de toekomst.
Toch zal dit ook per sector verschillend zijn. Zelfs per bedrijf. Daarom is het vooral van belang om naar jouw eigen doelgroep en klantenbestand te kijken. Het maakt immers weinig uit wat andere bedrijven doen als jouw klanten dit helemaal niet zien zitten. Het is daarom goed om met enige regelmaat eens enquêtes uit te voeren en zo meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep en klantenbestand. Zo bied je jezelf de mogelijkheid om aan te passen, te verbeteren en mee te groeien met de wensen van de consument.
Bezoek concurrenten
Hoewel het niet altijd even goed is om naar andere bedrijven te kijken, kan het in sommige gevallen juist wel weer erg prettig zijn. Natuurlijk wil je geen kopie worden van je grootste concurrent, maar je wilt ook niet achterblijven wanneer zij geavanceerde techniek gebruiken of de consument op een andere manier prikkelen. Anders loop je het risico dat je klanten misloopt of zelfs verliest. Daarom kan het geen kwaad om eens in de zoveel tijd de concurrent te bezoeken. Onderzoek wat je opvalt en wat eventueel ook handig kan zijn voor jouw bedrijf.