Elke ondernemer weet wel hoe belangrijk een website is. Maar je kunt honderden bezoekers per dag hebben, maar converteren deze ook? Alleen wanneer bezoekers daadwerkelijk een actie uitvoeren, behaal jij conversie. Wil jij weten wat het beste werkt? Dan zet je A/B testen in. Het is de manier om te testen wat werkt en hoe jij conversies behaalt.
De A/B test
Een A/B test wordt ook split test genoemd. Je kunt dit zien als een vergelijkingstest. Voor de test maak je twee varianten van bijvoorbeeld een pagina. Je laat 50% van de bezoekers variant A zien en de andere 50% variant B. De verschillen tussen deze varianten kunnen subtiel zijn zoals een andere kleur of een knop op een andere plek. Het doel is uiteindelijk om de conversie en gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren.
Door de twee varianten te meten, kun je zien wat beter werkt. Doordat je ziet wat beter werkt, kun je uiteindelijk dus ook je website optimaliseren en meer conversie behalen.
De voordelen
Met een A/B test meet je wat echte bezoekers doen en de resultaten zijn dus ook betrouwbaar. Ze zijn gebaseerd op het gedrag van echte bezoekers. Daarnaast is de data objectief. Een bezoeker weet niet welke variant hij of zij ziet, laat staan dat ze zich er bewust van zijn. Het is natuurlijk gedrag wat je ziet.
Door alle data te verzamelen, kun je stap voor stap werken aan een hogere conversie. Daarnaast kun je aanpassingen snel maken omdat je de varianten al hebt gemaakt. Zo voer je snel en gemakkelijk de juiste conclusies door.

Zet je onderzoek goed op
Maar een A/B test zet je niet zomaar op. Je moet zeker het juiste werken verzetten om tot goed resultaat te komen. Het beste kun je daarvoor een specialist inschakelen die verstand heeft van CRO. Hij zal met varianten komen die daadwerkelijk kunnen converteren. Immers, conversie is absoluut vanzelfsprekend online. Bovendien is dit een specialisme. Niet iedereen heeft verstand van deze zaken.
In het wilde weg varianten maken zonder logische gedachte heeft zeker geen zin. Wil je het wel zelf doen? Lees je dan in op het gebied van CRO. Zo weet je ook wat je kunt testen en wat het testen waard is. Het is namelijk niet nuttig om alles maar random te testen.
Geef een A/B test ook de tijd. Om betrouwbare conclusie te kunnen trekken, moet je de varianten over een langere periode meten. Hoe meer data, hoe beter je zicht hebt op de resultaten. Zet ook een duidelijke focus op wat je wilt meten. De test moet een doel hebben. Alleen zo draagt het helder bij aan jouw website.
Tot slot houd er rekening mee dat externe factoren zijn. Deze kunnen invloed hebben op de resultaten. Houd dus rekening met de periode enzovoorts voordat je een conclusie trekt. Er zijn altijd andere factoren die een rol kunnen spelen bij de bezoeker.