Of je nu thuis werkt of in een gedeeld kantoor, je bureau is vaak een weerspiegeling van je persoonlijkheid en gewoonten. Sommige werkplekken zijn spaarzaam en ordelijk. Andere zijn kleurrijk en zeer persoonlijk. En dan zijn er die kantoor hokjes die zo onoverzichtelijk zijn dat je afvraagt hoe je daar ooit in kunt werken. Wat je voorkeur ook mag zijn, je werkplek moet worden ingericht voor optimaal tijdbeheer, efficiëntie en natuurlijk comfort. Je brengt immers vaak meer tijd door aan je bureau dan in je eigen bed. Als je vaak overweldigd wordt door wanordelijke dossiers, stapels papierwerk en algemene wanorde, is er geen beter moment dan nu om er iets aan te doen. Hier zijn wat tips om je op weg te helpen.
Gebruik etiketten om je kantoor beter te organiseren
Aan de hand van etiketten kun je materialen en apparatuur vinden wanneer je ze nodig hebt. Daarnaast weet je precies weer waar je ze moet neerleggen als je er klaar mee bent. Label niet alleen dingen, maar ook hun locatie. Etiketten helpen mensen ook om functies en processen in één oogopslag te begrijpen. Je kunt etiketten bedrukken in opvallende kleuren zodat belangrijke documenten direct opvallen. Dit alles leidt tot een betere organisatie van het kantoor.
Je kantoor opruimen
Het tijd om je kantoorbenodigdheden te categoriseren. Zo weet je waar alles ligt en kun je gemakkelijk vinden wat je nodig hebt. Begin met wat opbergcontainers. Dit kunnen manden, dozen of iets anders zijn om je kantoorbenodigdheden in op te bergen en te organiseren. Je kunt gewoon in je huis op zoek gaan naar geschikte opbergdozen of naar een speciale winkel gaan. Je kunt etiketten ontwerpen voor de opbergcontainers zodat je direct weet wat erin zit. Leg vervolgens gelijksoortige voorwerpen bij elkaar. Doe bijvoorbeeld al je pennen in één bak, en al je papier in een andere. De grootte van de bakken kun je het beste variëren, want sommige dingen nemen veel meer ruimte in beslag dan andere.
Kijk onder je bureau
Onderschat het belang van beenruimte niet. Al die snoeren en kabels onder je bureau dragen niet alleen bij aan de chaos, ze vormen ook een veiligheidsrisico. Gebruik klittenband en kabelbinders om verwarring te voorkomen. Op deze manier hebben je voeten ook meer bewegingsruimte. En als je de vloer gebruikt om stapels dossiers op te slaan, verplaats ze dan naar een archiefkast of, beter nog, digitaliseer ze en versnipper de papieren.
Maak gebruik van de muren
Als je veel ruimte aan de muur hebt, of zelfs als het maar een kleine ruimte is met beperkte opbergruimte, zorg er dan voor dat je deze extra ruimte benut. Je kunt bijvoorbeeld een prikbord halen om belangrijke papieren of herinneringen op te hangen. Je zou ook een wand organisator kunnen halen die je dagtaken bijhoudt. Er zijn ook verschillende soorten wandopbergers verkrijgbaar. Je vindt er dus zeker een die aan je behoeften voldoet. Een plank aan de muur is ook ideaal om ruimte te besparen. Opbergbakken op planken kunnen echt helpen bij het opbergen en organiseren van extra benodigdheden die misschien niet op of in je bureau passen. Het installeren van één of twee planken aan je muur zal zeker helpen om je kantoor beter te organiseren.