Recruitment Marketing is meestal een onderdeel van een recruitment plan en omvat alle strategieën en tactieken die worden ingezet om jouw bedrijf als werkgever te promoten. Zo kun je talent vinden, aantrekken en zodanig boeien dat je ze uiteindelijk overtuigt om bij jou te solliciteren. De waarde die jouw organisatie heeft voor een werknemer om voor jou te werken, speelt hierbij een grote rol. Recruitment marketing lijkt op consumentenmarketing, je maakt gebruik van hetzelfde soort middelen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan offline advertising zoals print en out-of-home, digital advertising via social media en content marketing.
Je hebt recruitment marketing dus nodig om de beste kandidaten te vinden. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? Recruitment marketing is best specialistisch. Je hebt bijvoorbeeld kennis nodig van funnels, dat zijn denkbeeldige trechters op een website waarin bezoekers naar conversie geleid worden. Ook moet je zorgen voor een constante stroom aan sollicitanten. Daarnaast is het belangrijk om een positief employer brand te creëren. Het gaat dus veel verder dan het delen van een vacature en het wachten op reacties van kandidaten.
Voordelen van recruitment marketing
- Je kunt je doelgroep gerichter aanspreken met campagnes op maat en gepersonaliseerde vacatures. Als je dit goed doet, ziet je doelgroep content die aansluit op hun behoeftes en interesses. Dit levert een hogere kwaliteit aan geschikte sollicitanten op. Doe je dit niet goed en schiet je met hagel, dan gaat een groot deel van je budget verloren.
- Employer branding: door deze doelgerichte content voelen mensen zich betrokken bij je bedrijf. Het is de enige manier om aan de reputatie van je bedrijf te werken en cruciaal in recruitment marketing.
- Je bereikt ook de latent zoekende kandidaten. Dit zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe job, maar hier wel voor openstaan. Dit is zo’n 75% van de werkende mensen, tegenover 2-5% van de actief werkzoekenden. Dat is nogal een verschil in de grootte van je doelgroep.
- Je hoeft minder berichten te versturen naar potentiële kandidaten omdat ze al weten waar jij als werkgever voor staat.
Bij het zoeken naar het juiste talent is het werken met een recruiter sterk aan te raden. Recruiters hebben een grondige kennis van de arbeidsmarkt en toegang tot een grote pool van potentiële kandidaten, en kunnen werkgevers helpen toptalent te identificeren en aan te trekken. Ze kunnen kandidaten screenen en pre-kwalificeren, wat werkgevers tijd en middelen bespaart in het aanwervingsproces. Er zijn verschillende manieren om met een recruiter te werken, denk hierbij aan externe recruiters, recruiters in een vast of interim dienstverband, of een RPO recruiter. De keuze is afhankelijk van verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld de behoefte en het salaris recruiter dat beschikbaar is.